Frekvensomformere har flere problemer, hvorav kanskje et av
dem er det mest kjente - STØY. Produsentene av tradisjonelle frekvensomformere
har hevdet at denne støyen ikke er så kritisk, og dessuten er det ingen ting
å gjøre med den. Den kan ganske enkelt ikke fjernes, så vi får bare leve med
den som best vi kan – dersom vi skal turtallsregulere våre motorer – og det
vil vi jo.
Hovedprinsippet
for en tradisjonell frekvensomformer er at sinuskurven hakkes opp i mange små
stykker, som i sin tur kan manipuleres med og derved endre motorens hastighet.
Firkantpulsene ut fra en tradisjonell 400V omformer ligger på ca 560V. I
tillegg kommer ”pikes” på toppen av denne puls. Toppen kan lett komme opp i
omlag det dobbelte, altså over 1000 Volt ! Det er dette som skaper den kraftige
støyen.
I NFO sinus, benyttes en normal sinuskurve. Ingen høye
spenninger eller firkantpulser som kan generere støy. Det er her den avgjørende
forskjellen ligger. I tillegg, eller snarere som følge av denne sinuskurve,
benyttes NFO, som betyr Naturlig Felt Orientering. Mange andre produsenter har
forsøkt å lage sinuskurve ut til motoren, for da å erfare at de ikke lenger
har kontroll over reguleringen av motoren. Ved å benytte begge disse to
patenterte teknikker er imidlertid nå alle tidligere problemer løst. Det oppnås
full kontroll over motoren i alle turtall og ved alle belastninger, uten støy,
jordstrømmer og andre tidligere kjente problemer.
1. Støy
- 1.1. Elektrisk støy i kabler (ledningsbunden emission), fører til forstyrrelser
og enkelte ganger skader på fintfølende elektronisk utstyr.
- 1.2. Radiostøy (utstrålende emission), fører til forstyrrelser og enkelte
ganger skader på fintfølende elektronisk utstyr.
- 1.3. Holder ikke EU’s EMC krav til installasjon i kontor og boligområder.
- 1.4.
Hørbar irriterende ulende og pipende støy fra motoren.
2. Strøm til jord og virkningsgradstap
- 2.1. Varmgang i motoren som følge av redusert virkningsgrad i denne. Spesielt
problem ved lave hastigheter, hvor motoren lett kan ta skade.
- 2.2. Strømlekkasjer til jord medfører at jordfeilbryter ikke kan benyttes, og
at sensitivt elektronisk utstyr kan ta skade eller forstyrres.
- 2.3. Spenningsoverslag i motorens lagre fører til hyppige lagerhavarier, med
tilhørende driftsstopp.
- 2.4. Dårlig driftsøkonomi, på grunn av virkningsgradstap i alle ledd av
applikasjonen, fra drossel til motor.
3. Isolasjonsproblemer
- 3.1. Høyfrekvent switching gir glimming (partial dicharge), som i sin tur skaper
ozon, som på sikt bryter ned isolasjonen i viklingene i motoren. Dette
reduserer motorens levetid.
4. Installasjonsproblemer og kostnader.
- 4.1.
Kostnadskrevende installasjon med drossel, filter, spesialskjermede kabler,
spesialskjermede servicebrytere, EMC skap, mm.
- 4.2.
Store begrensinger ved installasjon, da støyen øker kraftig ved økende
avstand mellom omformer og motor.
- 4.3. Plassering av omformeren skaper ofte et problem og blir et kompromiss mellom
støy, kostnader og servicetilgjengelighet.
5. Problemer ved lave turtall
- 5.1. Svakt motormoment ved lave turtall
- 5.2.
Kan ikke kjøres over lang tid på lavt turtall (under 15-20Hz)
- 5.3.
Kan ikke kjøres på svært lave turtall i det hele tatt
1. Støy
- 1.1. Ingen elektrisk støy i kabler (ledningsbunden emission).
- 1.2. Ingen radiostøy (utstrålende emission)
- 1.3. Holder EU’s EMC krav til installasjon i kontor og boligområder.
- 1.4. Ingen hørbar støy fra motoren.
2. Strøm til jord og virkningsgradstap
- 2.1. Tradisjonelle omformere har en typisk virkningsgrad for omformeren på 97%.
I tillegg kommer tap i drossel, filter og motor, som ikke oppgis. Disse tap
er imidlertid betydelige. Både motor og drossel blir ofte meget varme,
spesielt ved lavere hastigheter. NFO sinus trenger ingen drossel eller
filter. Det er ingen strømmer til jord, og motoren har ikke noe ekstra
virkningsgradstap. Dette fører til at den totale virkningsgrad i koplingen
er på hele 96,3%, hvilket er mye bedre enn i en applikasjon med en tradisjonell omformer.
- 2.2. Strømlekkasjer til jord er mindre enn 2mA, som oftest under 0,5mA. Kravet
er mindre enn 30mA. Dette medfører at normal jordfeilbryter kan benyttes i
applikasjonen.
- 2.3. Ingen spenningsoverslag i motorens lagre.
- 2.4. Best tenkelig driftsøkonomi, da det meste av virkningsgradstapet er
fjernet.
3. Isolasjonsproblemer
- 3.1. Ingen høyfrekvent switching som kan gi glimming (partial dicharge). Øker
levetiden på motoren.
4. Installasjonsproblemer og kostnader.
- 4.1. Billig installasjon da det ikke behøves hverken drossel, filter, skjermede
kabler, spesialskjermede servicebrytere, eller EMC skap, mm.
- 4.2. Ingen begrensinger ved installasjon. Plasser omformer hvor du måtte ønske.
- 4.3. Ingen kompromiss ved plassering.
5. Problemer ved lave turtall
- 5.1. Fullt motormoment ved alle turtall. Til og med ved stillestående motor.
- 5.2. Kan kjøres så lenge man vil ved alle turtall uten å bli varm.
- 5.3. Kan kjøres helt ned til 0Hz uten noen problemer.
-